SnowTalk Forum Index
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log inLog in 
The time now is Fri 10 Sep, 2010 5:11 am
All times are UTC + 0
View posts since last visit
View unanswered posts
 Forum index » Algemeen » Zwitserland » Zwitserland: Pistes & Liften
Zermatt: nieuwe ontwikkelingen
Moderators: Moderators
Post new topic   Reply to topic Page 1 of 1 [4 Posts] View previous topicMark the topic unreadView next topic
Author Message
weer een Frank
Alpen Grizzly

Zermatt: nieuwe ontwikkelingen

De ontwikkelingen staan niet stil te Zermatt. Ik ga er medio december maar eens een kijkje nemen.....

http://bergbahnen.zermatt.ch/e/071003.html
PostPosted: Wed 10 Oct, 2007 1:23 pm

Alpen Grizzly

Nog een weekje of 4 Frank, het gaat snel! Ik heb zitten zoeken maar sneeuwcondities kon ik zo snel niet vinden. Kun je er al een beetje uit de voeten? helaas is/zijn de nieuwe sneeuwmachine(s) (volgens nieuwe technologie) er nog niet dit jaar.

Ik zat es even op de pistekaart te kijken. Best een mooi gebied zo te zien, eigenlijk had ik er nog nooit echt naar gekeken. En wat gaan die pistes daar hoog zeg. Op de gletscher tot bijna 4km nota bene!

Ben je (of iemand anders hier) al eens op dergelijke hoogte actief geweest? Ik ben wel zeer benieuwd hoe het skieen je vergaat op zo'n hoogte. Als ik even in herinnering terug ga naar de impact van hoogte op je prestatie / uithoudingsvermogen (de kleine klim naar het uitzichtpunt op de Cime de Caron en boven op de Aguille Rouge) dan moet je daar op nog eens ca 600-800 m extra hoogte denk ik niet een halve dag rondhangen... of valt zoiets mee?
En hoe zit het met de openstelling van het gebied? heb je vaak last van te harde wind etc waardoor de hogere pistes / liften "er uit liggen" ?
Ben in de afgelopen jaren nog nooit op de Bellecote geweest omdat ie aldoor dicht was......

Nou ja, we zullen het tzt vast wel horen. alvast veel plezier met de voorpret.
PostPosted: Tue 06 Nov, 2007 9:23 pm
 View user's profile Send private message Reply with quote Mark this post and the followings unread Back to top 
weer een Frank
Alpen Grizzly

claus wrote:
Nog een weekje of 4 Frank, het gaat snel! Ik heb zitten zoeken maar sneeuwcondities kon ik zo snel niet vinden. Kun je er al een beetje uit de voeten? helaas is/zijn de nieuwe sneeuwmachine(s) (volgens nieuwe technologie) er nog niet dit jaar.

Ik zat es even op de pistekaart te kijken. Best een mooi gebied zo te zien.

Ben je (of iemand anders hier) al eens op dergelijke hoogte actief geweest? Ik ben wel zeer benieuwd hoe het skieen je vergaat op zo'n hoogte.

En hoe zit het met de openstelling van het gebied? heb je vaak last van te harde wind etc waardoor de hogere pistes / liften "er uit liggen" ?

Je kunt in Zermatt het gehele jaar door skien. Naast het zomerski-gebied was afgelopen week ook de Furgsattel. Dan heb je een hele mooie brede piste.

Best een mooi gebied? w00t Dit is het gebied, kijk maar eens in het foto-album.

Dat skien op grote hoogte daar is goed te doen. Vaak heel goede sneeuw. Soms wel erg koud.

De openstelling is elke dag weer een verrassing. Het komt regelmatig voor dat de lift naar de top niet open is. Je kan dan wel via sleepliften tot het Monta-Rosa plateau komen. Dat ligt geloof ik op 3.500 meter hoogte. Maar ze doen er wel alles aan om m open te houden. Soms met wat extra steentjes tegen het wiebelen.

PostPosted: Sat 10 Nov, 2007 5:56 pm

Alpen Grizzly

blush Ik had natuurlijk eerst even alle oude posts / fotoverslagen moeten doorlezen voor ik een zichzelf tot Zermatt kenner en liefhebber uitverkorene dit soort vragen ging stellen.... maarrrrr de boodschap is duidelijk. Voor de wat meer gevorderde skieers een groot gedeelte van het jaar een erg mooi gebied met veel sneeuwzekerheid en fijne lunchgelegenheden culinair gezien (of doe ik het gebied zo nog tekort?).
Wat ik met die verdere openstelling bedoelde was of je behalve op de gletscher inmiddels ook meer rondom de plaats zelf uit de voeten kon, maar gezien de hoeveelheid hoge pistes en liften is dat feitelijk van minder belang begrijp ik nu.
De lifttechniek zal er vast ook op zijn aangepast. En wat dat wiebelen betreft, als je zoals daar gewend bent om je liften / gondels te bedrijven onder extreme omstandigheden (hoogte /wind / temperatuur) zal men er door ervaring wel optimaal mee weten om te gaan, en dus zal die ruime ton zijn beoogde effect wel hebben bewezen. (dat zit echt nog wel binnen de veiligheidsmarge van een kabel van 50+ mm ...)

Mocht ik tzt ooit nog eens de kriebels krijgen, ik weet jullie als liefhebbers te vinden voor de ultieme inside tips !!
PostPosted: Sat 10 Nov, 2007 8:50 pm
 View user's profile Send private message Reply with quote Mark this post and the followings unread Back to top 
Post new topic   Reply to topic Page 1 of 1 [4 Posts] View previous topicMark the topic unreadView next topic
 Forum index » Algemeen » Zwitserland » Zwitserland: Pistes & Liften
Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum