SnowTalk Forum Index
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log inLog in 
The time now is Fri 10 Sep, 2010 6:07 am
All times are UTC + 0
View posts since last visit
View unanswered posts
 Forum index » Algemeen » Zwitserland » Zwitserland: Algemeen
Waarom Zwitserland (of juist niet)
Moderators: Moderators
Post new topic   Reply to topic Page 1 of 1 [7 Posts] View previous topicMark the topic unreadView next topic
Author Message
weer een Frank
Alpen Grizzly

Waarom Zwitserland (of juist niet)

Ook op ons forum is Zwitserland minder bekend. De meeste mensen gaan naar Oostenrijk en Frankrijk. Maar hoe komt dat nou? Zwitserland heeft veel te bieden!

Zo is het er tijdens de drukke weken rondom kerst en de krokus echt minder druk dan in de bekende Franse en Oostenrijkse gebieden. En dat geldt ook voor de files onderweg.

De te rijden afstanden en routes zijn ook vaak beter te doen. Wat te denken aan het jungfrau-gebied waar je in 8 uur heen rijdt vanuit Utrecht.

De skigebieden kunnen zich meten met het beste dat de Alpen te bieden hebben. Denk daarbij aan 4-Vallee, Zermatt en Flims/Laaks/Falera (en Samnaun, maar dat is deels Oostenrijk).

Het eten is er vaak erg goed en dat geldt ook voor de bediening.

Kortom, iemand een idee waarom Zwisterland minder populair is dan Oostenrijk en Frankrijk?
PostPosted: Sun 07 Mar, 2010 7:58 am

Elite Pinguïn

Geen idee Frank! Wellicht is het daar duurder en speelt dat mee? Ik hoorde van mijn werkgever dat hij voor 2 skipassen Zermatt 5 dagen 500 euro kwijt was. Dat vind ik een behoorlijk bedrag! Ben benieuwd naar de andere reacties, interessante vraag.
PostPosted: Sun 07 Mar, 2010 8:29 am
 View user's profile Send private message Visit poster's website Reply with quote Mark this post and the followings unread Back to top 
Quickening
Mekkerende Berggeit

Eerlijk gezegd heb ik wel vaker gekeken naar Zwitserse gebieden, maar zoals Lisa ook al zei, de prijzen waren er toch altijd hoger dan in Oostenrijk. Dus ik kan me goed indenken dat veel mensen dan toch kiezen voor een vakantie in Oostenrijk of Frankrijk, aangezien een wintersportvakantie toch al behoorlijk prijzig is (zeker als je ook nog eens met kinderen op reis gaat, materiaal moet huren en lessen moet nemen).
Sowieso zie je dat gebieden als Tsjechie en Andorra ook steeds populairder worden aangezien het daar toch wat goedkoper is.
PostPosted: Sun 07 Mar, 2010 9:19 am

Alpen Grizzly

Inderdaad is Zwitserland wat duurder maar ik denk ook gewoon wat onbekender. Veel gaat toch van mond op mond. Kijk maar eens naar de reisverslagen van Grindewald en Zermatt, dat maakt dat soort gebieden gelijk een stuk toegankelijker.

Daarnaast denk ik dat het scheelt dat er veel Nederlandse leraren in Oostenrijk zijn wat het voor de gezinnen in de schoolvakanties weer makkelijker maakt. Ik merkte zelf dat toen ik in de krokus in St Anton was er toch veel vraag was naar Nederlandse leraren.

Greetz, BMT
PostPosted: Sun 07 Mar, 2010 12:08 pm

Frank
Koppige Steenbok

Ben al enkele malen in Zwitserland geweest.
Dat duurder zijn valt toch nogal mee, heel Zwitserland is natuurlijk Zermatt niet.

Verhaal van de nederlandstalige lessen zal ook wel deels kloppen, al moet ik zeggen dat the kids in Veysonnaz (4 Vallees) wel netjes hebben leren skien in het Nederlands.

Maar misschien dat Zwitserland niet echt een duidelijk profiel heeft.

Oostenrijk heeft zijn gezelligheid, apres ski en natuurlijk ook mooie skigebieden.

Frankrijk top skigebieden , in-out skiën en brede waaier aan verblijfsmogelijkheden, nl veel appartementen (op de pistes).
Maakt dat het voor gezinnen iets beter binnen het budget past.
Ook een reden waarom ik met het gezin meestal naar Frankrijk trek.
PostPosted: Mon 08 Mar, 2010 12:49 am
 View user's profile Send private message Reply with quote Mark this post and the followings unread Back to top 
skijon
Koppige Steenbok

Goede vraag inderdaad.
Redenen, die ook al genoemd zijn:
- prijs: Zwitserland is iets duurder
- après-ski: ik denk dat de après-ski voor veel NLers een belangrijke reden is om te gaan skiën (voor de gemiddelde snowtalker is dit denk ik minder belangrijk)
- NLs-talige lessen: is denk ik ook belangrijk, en CH staat er niet om bekend. Maar: volgens mij is die wél te krijgen in veel Zwitserse skigebieden. 4Vallées werd al genoemd, in Laax ben ik ook een NLse skilerares tegengekomen.
- onbekendheid: mond-op-mond-reclame is idd erg belangrijk. Dus gaan er niet zoveel mensen in CH skiën. Maar gebieden waar al een aantal NLers chalets bezitten worden wél steeds populairder, denk aan Fiesch.

Maar persoonlijk vind ik CH wél prachtig! Uitdagende pistes en skiroutes, vriendelijke mensen in restaurants en bij de skiliften. Hele mooie skigebieden, met een gemoedelijke én sportieve sfeer. Niet al te ver rijden. En voor mij juist een pluspunt dat je niet struikelt over de NLers, dat hoeft voor mij niet zo.
En zeker ook positief: niet al te druk inderdaad, in vakanties niet, maar ook buiten vakanties.

Voor al die pluspunten heb ik best iets meer geld over - al is CH duurder, ik vind het wel waar voor m'n geld - iets dat je niet kan zeggen van dure pisterestaurants in bijvoorbeeld 3 Vallées met chagrijnig personeel en gefrituurd voedsel...

Maar eerlijkheidshalve moet ik eerlijk zeggen dat mijn Oostenrijkse ervaring nogal beperkt is: Wilder Kaiser en Zillertal Arena.
PostPosted: Sat 13 Mar, 2010 10:11 pm

Alpen Grizzly

Als ik dit allemaal zo lees tijd om het licht ook eens in dit land te laten schijnen. Het is inderdaad een beetje: onbekend maakt onbemind. Wat me ook wat tegenstaat aan bijv Zermat is dat je er niet met de auto terecht kunt, en dat geldt voor meerdere plekken. Niet dat ik terplaatse nog wil rijden, maar ik wil gewoon mijn troep tot voor / onder de deur kunnen karren en er niet verder mee zeulen.
Dit jaar was achteraf gezien in feite al een twijfel gevalletje Oostenrijk Zwitserland, omdat we de meeste tijd in het Zwitserse deel van de Silvretta (boven Samnaun) hebben doorgebracht.. Very Happy
Een klein "nadeel" is natuurlijk dat je in de echt Zwitserse gebieden met de franc moet betalen. Gerekend naar Samnaun (maar dat was waarschijnlijk niet representatief voor veel andere gebieden), betaal je voor een hapje eten wel een flinke prijs.... Overigens kon je boven in het gebied wel gewoon met de euro terecht.. Is natuurlijk ook geen echte reden om niet te gaan.
Wat ik me wel afvraag: ik vond Zwitserland rond Geneve dusdanig "Frans rommelig" aandoen, is dit ook zo in de skigebieden in die hoek? Na de afgelopen 3 jaren ben ik toch wel wat verwend geraakt. Als ik dan terugkijk, dan is er in Frankrijk nog veel te verbeteren qua voorzieningen op de berg (verblijf / sanitair etc).
PostPosted: Sun 21 Mar, 2010 8:14 pm
 View user's profile Send private message Reply with quote Mark this post and the followings unread Back to top 
Post new topic   Reply to topic Page 1 of 1 [7 Posts] View previous topicMark the topic unreadView next topic
 Forum index » Algemeen » Zwitserland » Zwitserland: Algemeen
Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum