SnowTalk Forum Index
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log inLog in 
The time now is Fri 10 Sep, 2010 6:05 am
All times are UTC + 0
View posts since last visit
View unanswered posts
 Forum index » Algemeen » Wintersport Algemeen
Zwanger naar de bergen, deel 2
Moderators: Moderators
Post new topic   Reply to topic Page 1 of 1 [6 Posts] View previous topicMark the topic unreadView next topic
Author Message
Marieke28
Gravende Alpenmarmot

Zwanger naar de bergen, deel 2

Hey, ik heb hier al een topic gepost over zwanger naar de bergen gaan, maar wou toch nog voor een volgende vakantie ook jullie mening horen Very Happy Deze keer gaat mijn man snowboardles geven in de voormiddag en gaan we samen met ons kleintje in de namiddag gewoon wat dorpjes gaan verkennen. Ik ga niet kunnen snowboarden omdat ik tegen dan al 6.5maanden zwanger ben van ons 2de Wink Het gebied is gelegen op 1900m en vroeg mij nu af of dat niet te hoog is om op zo een hoogte te verblijven als je zwanger bent? Op zich ga ik niet de skilift naar boven nemen ofzo, dus blijf wel op die hoogte genieten van het zonnetje Wat denken jullie, doen of niet?
PostPosted: Sat 06 Mar, 2010 8:33 pm
 View user's profile Send private message Reply with quote Mark this post and the followings unread Back to top 
weer een Frank
Alpen Grizzly

Hoi Marieke,

Ik weet niks over dit onderwerp anders dan wat ik van anderen hoorde. Hier een reactie van Pien in een ander topic waar je misschien iets aan hebt.

De Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging zegt op haar site:
Er zijn erg weinig gegevens bekend over zwangerschap op hoogte. De gegevens die er zijn betreffen zwangere vrouwen die permanent op hoogte wonen. Enkele onderzoeken betroffen blootstelling gedurende enkele uren, maar over het verblijf van enkele dagen tot weken op hoogte en de invloed op de zwangerschap en ongeboren vrucht is geen wetenschappelijk onderzoek bekend.

Wat is er dan wel bekend:

Het risico op hoogteziekte is door de zwangerschap niet verhoogd.
Het risico op spontane abortus in de eerste 3 maanden van de zwangerschap lijkt hoger bij verblijf op hoogte.
Kort verblijf (enkele uren tot dagen) op hoogten tot 2500 meter zonder zware lichamelijke inspanning lijkt in de tweede helft van de zwangerschap geen gevaar voor zwangerschap en ongeboren vrucht op te leveren.
Bij verblijf op hoogte gedurende weken tot maanden is er een verhoogd risico op zwangerschapsvergiftiging, hoge bloeddruk en placenta loslating bij de moeder en groeiachterstand en een lager geboortegewicht bij de foetus.
Lichamelijke inspanning op hoogte kan zorgen voor zuurstofgebrek bij de foetus en leiden tot vroeggeboorte. Er is dan sprake van ?competitie? om de kostbare zuurstof tussen baarmoeder en de skeletspieren.
Gebruik van Diamox (acetozolamide) ter behandeling of preventie van acute hoogteziekte is tijdens de zwangerschap niet mogelijk.
Doordat zowel de zwangerschap als het verblijf op hoogte zorgen voor een hyperventilatie is er meer vochtverlies via de ademhaling. Het is dan ook van extra belang te zorgen voor voldoende vocht intake.
Bovenstaande gegevens hebben geleid tot een aantal adviezen aan zwangere vrouwen:

Vrouwen die moeilijk zwanger kunnen worden en/of een verhoogd risico op spontane abortus hebben moeten niet naar hoogte gaan.
Vrouwen met risico op zwangerschapsvergiftiging en groeiachterstand van de foetus moeten niet naar hoogte, ook niet voor korte tijd.
Pas inspannen op hoogte van ong. 2500 meter na 2 tot 3 dagen.
Op grotere hoogte eerst volledige acclimatisatie afwachten (ongeveer 2 weken) voor te gaan inspannen.

PostPosted: Sun 07 Mar, 2010 7:13 am

Alpen Grizzly

Hoewel het topic zeer interessant is, lijkt mij dit meer een vraag voor je arts, die kent je beter dan ons en kan dus - hopenlijk - ook een betere inschatting geven. Denk ik melllow
PostPosted: Sun 07 Mar, 2010 12:12 pm

jurgen
Rond Cirkelende Steenarend

Wij hebben het in Vallandry aan de dokter gevraagd en hoogte mag en kan gewoon. Alleen word gezegd dat je niet veel van hoogte moet wisselen dus adviseerde de dokter niet liften te pakken.

Cheers
Jurgen
PostPosted: Wed 10 Mar, 2010 9:46 am

Rond Cirkelende Steenarend

Ik heb wel eens gehoord dat je kind minder rustig kan slapen wanneer je van de lage landen bent en hoger dan 1.x00 meter slaapt. Wat is jullie ervaring hiermee?
PostPosted: Thu 11 Mar, 2010 1:05 pm
 View user's profile Send private message Reply with quote Mark this post and the followings unread Back to top 
skijon
Koppige Steenbok

@ Fotsirk: net terug uit Flims, CH, ligt weliswaar maar op 1100 meter hoogte, en mijn kleine neefje van 9 mnd was ook mee. Hij leek geen slaapproblemen door de hoogte te hebben, wel was het zo dat hij door de heenreis een beetje uit z'n ritme was, en daardoor in het begin wat vaker wakker werd 's nachts. Later kwam hij weer beter in z'n gebruikelijke ritme.
Maar de reden was (vermoedelijk) eerder de reis - hij had ook gevlogen 's middags terwijl hij dan normaal slaapt, en (vermoedelijk) niet de hoogte. Wel dronk hij meer omdat de lucht vrij droog was.
PostPosted: Sat 13 Mar, 2010 9:17 pm

Post new topic   Reply to topic Page 1 of 1 [6 Posts] View previous topicMark the topic unreadView next topic
 Forum index » Algemeen » Wintersport Algemeen
Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum